عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 691
نویسنده : نوری

گزارشی از برگزاری کارگاه دو روزه سبک زندگي ايراني اسلامی

در خانه فرهنگ دولت آباد

 

 

بازگویی زیبایی های زندگی به سبک اسلامی- ایرانی

 

 

رسیدن به ارزش های متعالی در جامعه، یکی از لازمه های سلامت اجتماعی است که در شهرهای بزرگ، این نیاز بیش از پیش احساس می شود. در این خصوص، توانمند سازی زنان خانه دار با مهارت های برگرفته از ظرفیت های درونی شان جهت رویارویی منطقی با موضوعات اجتماعی و رویکردی اسلامی- ایرانی، از ضرورت های اساسی در این حوزه است که با سرمایه گذاری بهینه در این راستا، می توان به آینده روشن در این زمینه امیدوار شد. نمونه بارز این موضوع، برگزاری کارگاه های« سبک زندگی اسلامی- ایرانی» در مراکز تابعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که مدیریت اجرایی آن را فرهنگ سرای خانواده به عهده دارد. یکی از اجراهای این سلسله نشست ها اخیراً در خانه فرهنگ دولت آباد برگزار شد که در قالب برپایی کارگاه دو روزه میزبان اهالی این بخش از پایتخت بود. اين نشست ها با هدف بالابردن مهارت‌هاي فردي، بين فردي و افزايش احساس خودباوري و اعتماد به نفس، صداقت، همدلي و ارتباط مناسب، وفاي به عهد، احترام و افزايش روابط حسنه خانواده‌ها و همچنین به منظور ترويج مهارت‌هاي زندگي برگرفته از فرهنگ اسلامي – ايراني و بالا بردن سطح کيفي زندگي زنان خانه دار در روزهای 12 و 13 آبان از ساعت 9 تا 12 براي شهروندان علاقه مند برگزار شد. «حکمت مشتاق» کارشناس آموزش مهارت های زندگی در روز اول برپایی این نشست ها در خصوص اهداف برگزاری کارگاه های سبک زندگی اسلامی- ایرانی گفت:«آشنایی و بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مادران با مباحث مهمی چون مهارت های زندگی، تبدیل مفاهیم ذهنی مثل مدیریت و برنامه ریزی به مهارت های رفتاری در جهت ارتقای سطح زندگی، رشد و بالندگی اجتماعی جهت دستیابی به توانایی اتخاذ بهترین تصمیم، شیوه های بهره گیری از توانایی های فردی در زندگی و شناخت ارزش های خانواده و در نهایت، ضرورت شناخت ارزش و اهمیت حجاب در خانواده و جامعه از مهم ترین اهداف برپایی این کارگاه ها محسوب می شود.»

موضوع اصلی نشست اول، زندگی و توانایی ها بود که با بحث های کارشناسی حکمت مشتاق و مشارکت حاضران در کارگاه شروع و پیگیری شد. ابتدا حاضران به 5 گروه 2 و 3 نفره تقسیم بندی شدند که هر گروه با عناوین: محبت، نشاط، عشق، هستی و نیایش به ارائه نظرات و دیدگاه های خود در ارتباط با موضوع برنامه پرداختند.

در ادامه، کارشناس برنامه سوال های مرتبط با موضوع برنامه را از خانم های شرکت کننده در کارگاه پرسید که عبارت بودند از: تعریف زندگی؟ تفاوت زندگی با زنده بودن؟ توانایی بالقوه انسان چیست؟ توانایی های لازم برای بهتر زیستن چیست؟  تعریف صمیمیت؟ مشکلات عمده حال حاضر جامعه چیست؟ نمود و بروز صمیمیت در خانواده چگونه است؟ و مهارت های ایجاد صمیمیت در خانواده کدام است؟

پاسخ های خانم های شرکت کننده در کارگاه، به سوال های مطرح شده از بخشهای چالش برانگیز کارگاه بود که مباحث تازه و متنوعی را پیش می کشید و کارشناس برنامه هم به هر یک از سوال ها پاسخ های لازم را ارائه می داد.

نشست روز دوم هم با پیگیری مباحث روز قبل و ارائه اطلاعات تازه در خصوص سبک زندگی اسلامی- ایرانی توسط کارشناس برنامه(حکمت مشتاق) شروع و تداوم یافت که در ادامه و با طرح سوال های تازه، مشارکت حاضران در نشست برای پیگیری مباحث را در پی داشت. سوال های نشست دوم عبارت بودند از:  نشانه های صمیمیت در خانواده کدامند؟ بازتاب، نمود و رفتارهای یک خانواده صمیمی چگونه است؟ مادران چگونه می توانند در ایجاد روابط صمیمی و احترام متقابل در خانواده نقش داشته باشند؟ علل دور شدن افراد در خانواده های امروزی کدامند؟

پاسخ های حاضران در کارگاه به سوال های مطرح شده همانند نشست روز اول از تنوع خاصی برخوردار بود که دیدگاه های متفاوت شرکت کنندگان را نشان می داد.

کارشناس برنامه در این نشست با اشاره به ارزش و اهمیت عفاف در جامعه گفت:« گسترش جوامع انسانی با ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گستره روابط بشر را توسعه داده و چون میزان آسیب پذیری در چنین جوامعی بیشتر می شود، باید اصول و قواعدی جهت حفظ سلامت و بهداشت روانی آن ها در نظر گرفته شود.»

وی افزود:«  مهار نفس و وجود یک نیروی بازدارنده به هنگام یکه تازی هوای نفس و خواهش ها و شهوات، از اموری است که اندیشمندان بزرگ دنیا با هر نوع اعتقاد و ملیت وسلوک آن را پذیرفته اند. به عنوان مثال،« ذکریای رازی» عفاف را حالتی می داند که به نفس آدمی بر می گردد. پس نر و ماده در آن راه ندارد و اختصاص به زنان ندارد و صفت و حالت عفاف باید در وجود مرد و زن نهادینه شود.»

ساعات پایانی دومین روز برپایی کارگاه سبک زندگی اسلامی- ایرانی در سالن اجتماعات خانه فرهنگ دولت آباد به جمع بندی مباحث مطرح شده توسط کارشناس برنامه اختصاص داشت که با مرور مباحث و نتیجه گیری لازم به پایان رسید.     



مطالب مرتبط با این پست :

بهترین ها از دنیای دف نوازي و موسيقي سنتي، دنياي هنر و هنرمندان

شما از 1 تا 20 چه نمره ای به وبسایت میدهید؟

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلاک 10 و آدرس plak10.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 






RSS

Powered By
loxblog.Com